Blijmakers

Offline klantenservice: wat mij betreft een echte blijmaker!

Nooit gedacht dat ik ooit iets zou schrijven over het onderwerp klantenservice! Maar ik kan niet anders zeggen: gisteren fleurde de klantenservice van twee verschillende bedrijven mijn dag helemaal op. Daarom wil ik deze pluim aan de klantenservice graag delen. Waarom klantenservice een echte blijmaker kan zijn!

Online versus offline

Als ik iets moet regelen, dan deed ik dat het liefste online. Verhuizing? Even adresgegevens doorgeven en hoppa: geregeld. Nieuw telefoonabonnement? Laat mij maar lekker scrollen en klikken. Als ik moest bellen om een tijdschriftabonnement op te zeggen, liet ik mij veel te snel overhalen om over te stappen op een ander blad.  Nee, ik regelde dat soort zaken het liefst helemaal zelf zonder tussenkomst van een hulpvaardige klantenservice medewerker. Maar: jij als oplettende lezer hebt al lang gezien dat ik in deze alinea in de verleden tijd schrijf. Want eerlijk is eerlijk: een goede klantenservicemedewerker kan mijn dag een gouden randje bezorgen!

Offline klantenservice:  wat mij betreft een echte blijmaker!

Gisteravond had ik de keuze om een paar hot items van mijn ‘to do’ lijstje te schrappen of nog even  te genieten van een zomerse avond in de tuin. Ik vond dat laatste erg verleidelijk, maar door technische problemen had ik al een weinig productieve werkdag achter de rug. Ik had dus ernstig  behoefte om mijn avonduurtjes ‘zinvol’ te besteden.
Telefoontje 1 was naar een bedrijf dat mijn huisgenoten en mijzelf af en toe van fleurige textiel voorziet. Om één of andere was onze verhuismededeling vorig jaar niet helemaal goed doorgekomen en ontvingen de nieuwe bewoners van ons vorige huis, met regelmaat, een gezellige catalogus op de mat. Het bleek dat ik de adresgegevens online niet kon aanpassen. Dus dat werd dus bellen. Mijn tegenzin om te bellen werd meteen weggenomen door een gezellige mevrouw met een fraaie Brabantse tongval. (Ik houd ervan zo’n prachtig accent en ik mag er, vind ik, best ook iets over zeggen vanwege mijn eigen opvallende Oosterse oo’s en aa’s.) Mijn adresgegevens waren in een mum van tijd aangepast en we kletsten vrolijk verder over ‘vliegende tijd’, kinderen die groot worden, kinderen met een uitgesproken kledingsmaak, badmode en ga nog maar even een paar minuten verder. Ik kan je vertellen: deze mevrouw brengt voor dit bedrijf meer positieve reclame dan al hun tv commercials, billboard posters en advertenties bij elkaar. In één woord: geweldig! Deze dame verdient een dikke pluim! Niks geen opdringerige vragen of aanbiedingen, maar een gezellig koetjes en kalfjes gesprek.

Een bloemetje waard

Maar de avond was nog niet voorbij…

Met deze prettige ervaring op zak was ik niet meer te stuiten. Ik moest en zou ook meteen even het abonnement op de junior variant van het vrolijke eendjesblad opzeggen. Ik trof het: een aardige jonge vader vergaf het mij meteen dat ik mijn vorige postcode en mijn huidige postcode door elkaar haalde. Hij troostte mij met de woorden “wij ouders hebben nou eenmaal een heleboel andere dingen aan ons hoofd”. Binnen drie tellen was het blad opgezegd en volgde er een aangename conversatie over ‘volle harde schrijven’ (lees: ik vergeet ook wel eens wat) en ‘handige externe harde schijven’ (lees: onze kinderen hebben een geheugen als een olifant). Na een paar minuten ons kent ons, vergaf ik deze vriendelijke meneer de afsluiter: “Ik wens jou ook een fijne avond”. Want hoe leuk ons informele gesprekje ook was, ik ben nog altijd een beetje ouderwets ingesteld dus een ‘u’ stel ik wel op prijs. Maar goed: mijn avond kon al niet meer stuk! Twee to do’s succesvol afgerond en twee verrassende conversaties gevoerd. Het was dat het inmiddels al 20.50 uur was, anders had ik mijn mobiele telefoonprovider graag ook nog even gesproken over een paar ditjes en datjes.

Klantenservice 3.0

Tijdens mijn ‘kopje thee voor het slapen gaan’ vroeg ik mij af of deze manier van gesprekken voeren toeval is of dat dit een klantenservice 3.0. strategie is? Beide bedrijven hebben door één telefoontje meer sympathie gekregen van mij. Zit hier misschien een psychologische benadering achter? Zouden alle zinnen als “ik hoor wat u zegt” en “wij hebben een mooie aanbieding voor u”  overboord zijn gegooid? Ik weet het niet. Het maakt me ook niet uit. De volgende keer bel ik weer…wel ’s avonds hoor, want dat geeft de minste kans op ochtendhumeuren.

Ben jij wel eens aangenaam verrast door een medewerker van de klantenservice?  Of had jij wel eens een positieve ervaring met klantenservice van een bedrijf? Wat zijn voor jou echte blijmakers?

 

2 gedachten over “Offline klantenservice: wat mij betreft een echte blijmaker!”

  1. Zo’n positieve ervaring had ik maandagmorgen ook met een medewerker van Norton beveiliging voor internet. Ik heb hem een dikke 10 gegeven. 🤗

Reacties zijn gesloten.