Blog, Moments

Voor welke batterij zorg jij eigenlijk het beste?

Zeg eens eerlijk..welke batterij laad jij vaker op? Die van jouw telefoon of jouw eigen batterij? Hoe vaak houd jij eigenlijk pauze of een rustmoment voor jezelf? Pak jij regelmatig een social media pauze, plaspauze, lunchpauze of ‘zomaar een pauze?’ Als ik eerlijk ben, was ik daar erg slecht in. Mijn telefoon, ja die hing ik wel aan de lader als ie nog maar 8% batterij had. Maar op momenten dat ik zelf in het ‘rood’ stond, wist ik de batterij echt niet altijd even goed op te laden. Sinds vorig jaar weet ik dat het erg belangrijk is om tussen alle bedrijvigheid door af en toe een rustmoment voor jezelf te pakken. Het klinkt heel erg logisch, I know, maar wees eens eerlijk…ben jij er wel goed in dan? Voor welke batterij zorg jij eigenlijk het beste?

Waarom is het belangrijk om rust te houden?
Vorige week werd ik weer eens op het belang van ‘rust houden’ gewezen tijdens een interessante lezing van een stresscoach. Want waarom is rust houden ook alweer zo belangrijk? Ons lichaam kan op zich een heleboel stress aan. Hormonen als cortisol en adrenaline regelen dat we (tijdelijk) best wel wat stress kunnen hebben.  Maar in onze huidige drukke 24/7 maatschappij lijkt het wel of ons lichaam en geest bijna altijd ‘aan’ staan. En dat is echt niet gezond. Door constant te functioneren op deze hormonen put je je lichaam uit. Je lichaam (het stresssysteem) raakt in onbalans, waardoor je allerlei lichamelijke en geestelijke klachten kunt krijgen. Rust is dus een must. Je bent gewaarschuwd!

Even pauze houden
Naast dat je voldoende slaap en langdurige rustmomenten nodig hebt om bij te komen van je drukke bestaan, heb je ook korte rustmomentjes nodig. Je kunt, gedurende de dag, op allerlei manieren jouw ‘mute knop’ indrukken. Nee, ik bedoel niet een momentje zogenaamd ‘niksen’ met die telefoon of tablet in je hand!  Maar loop bijvoorbeeld eens naar buiten. Bomen en groen schijnen echt een rustgevende werking te hebben. Je kunt natuurlijk ook yoga oefeningen of ademhalingsoefeningen doen, mediteren, fietsen of een powernap in je hangmat. Of heel simpel: op een stoel gaan zitten om een paar minuten gewoonweg voor je uit te staren. Eén van mijn favoriete ‘me momentjes’ van mijn week is: bij de HEMA een overheerlijke caramel cappuccino drinken met mezelf (én soms met een tompouce).

Blogpauze
De afgelopen weken heb ik heel bewust een ‘blogpauze’ gehouden. Ik merkte dat ik na mijn laatste blog over privacy (en met name het geregel vanwege de veranderde privacywetgeving) klaar was met het schrijven van blogs. Ik heb mijzelf daarom de tijd gegund om me met mijn andere schrijfliefde bezig te houden: het schrijven van gedichten. Voor het schrijven van gedichten heb ik vooral inspiratie nodig en een leeg hoofd, dan komen de zinnen en woorden vanzelf. Dus het is dan best fijn als je even niet aan nieuwe blogs hoeft te denken. Maar zoals je ziet ben ik er weer. Met frisse (tegen)zin (geintje natuurlijk) en een heleboel nieuwe blogonderwerpen in mijn blognotitieboekje.

Hoe laad jij jouw batterij het liefste/beste op?

 

 

 

3 gedachten over “Voor welke batterij zorg jij eigenlijk het beste?”

  1. Ik laad mijn batterij momenteel op door dagelijks te gaan zwemmen. Ik ben er aan begonnen met de hoop mijn hoofd leeg te maken tijdens het zwemmen, maar nu ik bezig ben, heeft het zoveel meer effecten, dat ik helemaal enthousiast ben. Dit heeft zowel lichamelijk als geestelijk een helende werking voor mij. Ben blij dat ik er aan begonnen ben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.